Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11701/7672
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorСаббатини Маркоru_RU
dc.contributor.authorКапоссела Мартаru_RU
dc.contributor.authorCAPOSSELA MARTAen_GB
dc.contributor.editorВалиева Юлия Мелисовнаru_RU
dc.contributor.editorValieva Iuliia Melisovnаen_GB
dc.date.accessioned2017-09-29T13:44:26Z-
dc.date.available2017-09-29T13:44:26Z-
dc.date.issued2017
dc.identifier.other052431en_GB
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11701/7672-
dc.description.abstractВ настоящем исследовании рассматриваются особенности влияния эстетики и художественного языка итальянского кинематографа неореализма на русскую литературу 1960-х гг. Материалом исследования были выбраны рассказы и эссе конца 1950-1960-х годов Рида Грачева, опубликованные в сборниках "Сочинения" (2013) и "Письмо заложнику" (2013). В качестве дополнительного материала, позволяющего подробнее изучить социокультурную ситуацию СССР 1950-1960-х годов, к рассмотрению привлекаются официальные документы по истории Советского Союза, культурной политики в области кинематографии и литературы. Научная новизна представленного исследования определяется выбранным материалом, поскольку как прозаические тексты, так и биографические материалы (автобиографии, мемуары, письма) Грачева в полном объеме стали доступны для изучения лишь с 2013 года. В первой главе рассмотрена социальная и культурная ситуация, сложившаяся в СССР к 1950-м и 1960-м годам. Здесь же выделяются этапы начального развития советского кинематографа, повлиявшего на эстетику режиссеров итальянского неореализма. Вторая глава посвящена описанию этапов развития ленинградской неофициальной литературы в 1950-1980-е года; рассматриваются главные фигуры ленинградского андеграунда. В центре нашего внимания в этой главе - творческий путь Рида Грачева. В третьей главе анализируется проза Рида Грачева и выделяются особенности влияния на его прозу итальянского кино неореализма; производится филологический анализ рассказа "Адамчик" (1962). В результате литературоведческого анализа текстов Грачева мы пришли к следующему выводу: эстетика итальянского неореализма значительно повлияла на прозу Рида Грачева, в том числе, на его язык (итальянское кино неореализма раннего периода), а также на способы выражения и изображения внутреннего состояния и переживаний героев его рассказов (работы Ф. Феллини и М. Антониони).ru_RU
dc.description.abstractIn this work the aim is to identify the peculiar issues associated with the aesthetics of Italian Neorealist cinema and understand how they are reflected in the Leningrad/Peterborough's prose of the 1960s. Among all the personalities, who took part in the Leningrad unofficial underground scene, much attention has been paid to Rid Grachev. The research is based on Rid Grachev's short stories and essays (written in a period that goes from the end of the 1950s to the beginning of the 1960s) published in 2013 in two collections "Sochineniya" and "Pis'mo zalozhniku", as well as historical, cultural political documents and documents about literature and cinema. The scientific novelty of the present research is determined by the material used, since both Grachev's prose and essays were entirely published only in 2013. The first chapter is devoted to introducing the socio-cultural situation in the USSR during the years of the Thaw and to determining the first steps of the Soviet cinema of the 1920s and 1930s, as well as the peculiarities of its influence over the Italian Neorealist cinema. The second chapter introduces the Leningrad unofficial literary context during the period from the 1960s to the end of the 1980s, focusing on Rid Grachev. The third and last chapter is characterised by the philological analysis of Grachev's prose, drawing much attention on his story "Adamchik" (1962). After the analysis, the initial hypothesis was confirmed: the aesthetics of the Italian Neorealist cinema truly influenced Rid Grachev's prose. The influence is pretty evident especially in the author's language (influenced by the works of the early Neorealism) and in the way he built the main characters' inner reality, influence that comes from F. Fellini and M. Antonioni's movies.en_GB
dc.language.isoru
dc.subjectрусская литература ХХ в.ru_RU
dc.subjectитальянский кинематограф неореализмаru_RU
dc.subjectленинградская проза 1950-1960-х гг.ru_RU
dc.subjectнеподцензурная литератураru_RU
dc.subject"оттепель"ru_RU
dc.subjectРид Грачев (Вите)ru_RU
dc.subjectпоэтикаru_RU
dc.subject20th-century Russian literatureen_GB
dc.subjectItalian Neorealist cinemaen_GB
dc.subjectLeningrad's prose of the 1950-1960sen_GB
dc.subjectunofficial literatureen_GB
dc.subjectthe Thawen_GB
dc.subjectRid Grachev (Vite)en_GB
dc.subjectpoeticsen_GB
dc.titleLeningrad and St. Petersburg's prose of the 60s and Italian neorealist cinemaen_GB
dc.title.alternativeЛенинградская / петербургская проза 1960-х годов и итальянский кинематограф неореализмаru_RU
Appears in Collections:MASTER'S STUDIES

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacionnaya_rabota__M__Kapossela_.pdfArticle828,08 kBAdobe PDFView/Open
reviewSV_st005305_Valieva_YUliya_Melisovna_(supervisor)(Ru).txtReviewSV2,17 kBTextView/Open
reviewSV_Kapossela_M_mag_rec.docReviewRev15,5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.