Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://hdl.handle.net/11701/3346
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.advisorТавровский Александр Владимировичru_RU
dc.contributor.authorГоргуца Сергей Юльевичru_RU
dc.contributor.authorGorgutsa Sergeyen_GB
dc.contributor.editorА.В. Тавровскийru_RU
dc.contributor.editorA.V. Tavrovskiyen_GB
dc.date.accessioned2016-08-31T12:45:50Z-
dc.date.available2016-08-31T12:45:50Z-
dc.date.issued2016
dc.identifier.other011363en_GB
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11701/3346-
dc.description.abstractДанную работу выполнил студент социологического факультета Санкт-Петербургского Государственного Университета, Горгуца Сергей Юльевич. Объект исследования – компьютерные игры нарративного жанра. Предмет – взаимодействие разработчиков, игроков и игр, возникающее в процессе разработки и игры. Цель исследования – поиск и выявление особенностей взаимодействия разработчиков и игроков компьютерных игр нарративного жанра. "Нарративный жанр" используется как обозначение подвида видеоигр, в котором нарративная составляющая имеет существенное значение. Для достижения указанной цели в ходе исследования решаются следующие задачи: 1. Анализ теоретических подходов представителей Game Studies (от англ. "игровые исследования" или "исследования видеоигр") к изучению компьютерных игр и игроков; 2. Поиск и анализ образов геймеров, формируемых общественным сознанием и теоретиками исследований видеоигр; 3. Формирование собственного исследовательского подхода; 4. Построение теоретической модели видеоигры "Мор. Утопия"; 5. Фиксация и интерпретация позиций разработчиков видеоигры "Мор. Утопия", формируемой в отношении игровой разработки, игры и игроков; 6. Фиксация и интерпретация позиций игроков видеоигры "Мор. Утопия", формируемой в отношении игры и разработчиков. Для решения поставленных задач использовались следующие методы: Методы получения данных: глубинное интервью (разработчики), запись видеопрохождения и его комментария (игроки), включённое наблюдение в ходе игрового процесса (видеоигра). Методы анализа данных: контент-анализ (теоретическая литература; видеопрохождения игроков, видеоигра – с применением методологии акторно-сетевой теории). Дипломная работа выполнена в объёме семидесяти трёх страниц, структурно состоит из введения, двух глав, заключения, списка литературы и одного приложения.ru_RU
dc.description.abstractThis annotation describes research conducted by student of Faculty of Sociology of Saint-Petersburg State University, Gorgutsa Sergey Yulievich. Research Target are videogames of narrative genre. Scope of the study is Developer-Player interaction in narrative videogames. Research Goal is searching for specific of Developer-Player interaction in narrative videogames. Research tasks are the following: 1. Analysis of theoretical approaches to videogames and gamers research (game studies); 2. Searching for and analyzing gamer's image, constructed by mass media and game studies researches; 3. Creating of unique to research theoretical approach; 4. Construction of theoretical model of videogame "Pathologic"; 5. Fixation and interpretation of "Pathologic" developers position on game development, videogame and gamers; 6. Fixation and interpretation of "Pathologic" gamers position on videogame and developers. To fulfill tasks stated, the research uses following methods: Methods of data gathering: in-depth interview (game developers), recording game walk-through and comment on it (gamers), participant observation while gaming (videogame). Methods of data analysis: content analysis (theoretical works; walk-through records; videogame – using ANT methodology). This work takes 73 pages, consists of introduction, two chapters, conclusion, bibliography and single attachment. First chapter defines videogames, approaches to its research, gamers position role in defining and researching videogames. Second chapter describes authors theoretical model of videogame "Pathologic", built with usage of ANT. After that, analysis of developers and gamers of "Pathologic" positions is presented. Modernity and relevance of this work may be described, based on two statements: first, videogames and social relations constructed around them are a huge part of contemporary society, yet mostly unseen or ignored by sociological research; second, this research uses empirical data collected to present specific of game developers positions, normally being subject to common theoretical speculations in researches, which don't have any access to game developers. Research results may be summarized as the conclusion of third part in "developers – gamers" relations: the videogame itself, being the field of all three groups encounter. Game developers construct videogame as rule-systems, subjects to interpretation, which may be realized or ignored by gamers, which impacts their gaming strategy. Gamers are mostly focused on videogame, while game developers are focused on "game, being played by its player", thus – specific gaming strategy, which they present for gamers to realize. Research results may be used by members of PC games industry (firstly game developers), videogame researches and business, engaged in application development, because model presented in the research ("developers – game – gamers") may be transformed in model "developers – application – users".en_GB
dc.language.isoru
dc.subjectВидеоигрыru_RU
dc.subjectGame Studiesru_RU
dc.subjectАкторно-Сетевая Теорияru_RU
dc.subjectКонтент-Анализru_RU
dc.subjectИгровые Разработчикиru_RU
dc.subjectИгрокиru_RU
dc.subjectГеймерыru_RU
dc.subjectВидеопрохождениеru_RU
dc.subjectVideogamesen_GB
dc.subjectGame Studiesen_GB
dc.subjectActor-Network Theoryen_GB
dc.subjectContent Analysisen_GB
dc.subjectGame Developersen_GB
dc.subjectGamersen_GB
dc.subjectPlayersen_GB
dc.subjectGame Walk-Throughen_GB
dc.titleSymbolic aspects of developer-player interaction in narrative video gamesen_GB
dc.title.alternativeСимволические аспекты взаимодействия разработчиков и игроков компьютерных игр нарративного жанраru_RU
Располагается в коллекциях:BACHELOR STUDIES



Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.