Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11701/13766
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorЯшина Мария Николаевнаru_RU
dc.contributor.authorБеля Анна Ильиничнаru_RU
dc.contributor.authorBelia Annaen_GB
dc.contributor.editorЦарева Анна Владиславовнаru_RU
dc.contributor.editorTsareva Anna Vlаdislаvovnаen_GB
dc.date.accessioned2018-07-26T15:26:50Z-
dc.date.available2018-07-26T15:26:50Z-
dc.date.issued2018
dc.identifier.other041251en_GB
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11701/13766-
dc.description.abstractВ данной работе рассматривается виртуальное сообщество как инструмент налаживания межкультурной коммуникации. Современное информационное общество в виду наличия информационно-коммуникационных технологий значительно расширяет границы межкультурной коммуникации. Роль информационного общества в процессах межкультурной коммуникации определена с помощью теорий сетевого общества М.Кастельса. Дана характеристика специфики культурной глобализации, которая определяет особенности межкультурной коммуникации в современном обществе. Культурная глобализация описывается с помощью трансформистского подхода Д. Хелда, который признает межкультурное взаимовлияние, не настаивая на культурных конфликтах и процессах унификации культурных практик. В качестве теоретического базиса изучения межкультурного взаимовлияния используется концепция аккультурации Р.Линтона, Р.Редфилда, М.Херсковица, которая объясняет изменения культурных образцов и смыслов. Для измерения этих изменений была использована модель «культурного программирования» Г.Хофстеде. Виртуальное сообщество представлено как уникальное пространство, способное вовлечь в межкультурную коммуникацию большое количество людей, в виду тех возможностей, которые оно дает своим участникам. Теоретическая база легла в основу эмпирического исследования, в рамках которого с помощью критического дискурс-анализа и онлайнового анкетирования были проанализированы два сообщества социальной сети Facebook. На основании проведенного исследования описаны функции коммуникации в данных сообществах. Также описываются характеристики доминирующего дискурса, наряду с определением категорий информационного дискурса и описанием разговорного дискурса. Нам также удалось выяснить, что символы и ритуалы другой культуры легко усваиваются участниками в ходе межкультурной коммуникации. Реакцией на взаимопроникновение культурных элементов является селекция и адаптация.ru_RU
dc.description.abstractIn this paper, the online community is considered as a tool for establishing cross-cultural communication. The modern information society significantly expands the boundaries of cross-cultural communication due to the availability of information and communication technologies. The role of the information society in the processes of cross-cultural communication is defined through the theories of the network society of M. Castells, where a characteristic of the specifics of cultural globalization, which determines the features of cross-cultural communication in modern society is given. Cultural globalization is described using the transformational approach of D. Held, which recognizes cross-cultural interaction without insisting on cultural conflicts and the processes of unifying cultural practices. As a theoretical basis for studying intercultural interference, the concept of acculturation of R.Linton, R.Redfield, M.Herskovits is used to explain the changes in cultural patterns and meanings. To measure these changes, the model of "cultural programming" of G.Hofstede was used. The online community is presented as a unique space that can involve a large number of people in cross-cultural communication due to the opportunities it gives its participants. The theoretical basis formed the groundwork for an empirical study, in which two communities of the social network Facebook were analyzed using critical discourse analysis and an online survey. On the basis of the study, the functions of communication in these communities are described. The characteristics of the dominant discourse are described as well, along with defining the categories of information discourse and describing colloquial discourse. We also managed to find out that the symbols and rituals of another culture are easily assimilated by participants in the course of cross-cultural communication. Reactions to interpenetration of cultural elements are either selection or adaptation.en_GB
dc.language.isoru
dc.subjectмодель культурного программированияru_RU
dc.subjectмежкультурная коммуникацияru_RU
dc.subjectвиртуальное интернет сообществоru_RU
dc.subjectналаживаниеru_RU
dc.subjectthe model of cultural programmingen_GB
dc.subjectcross-cultural communicationen_GB
dc.subjectonline communityen_GB
dc.subjectestablishingen_GB
dc.titleOnline community as a tool of developing intercultural communicationen_GB
dc.title.alternativeВиртуальное интернет-сообщество как инструмент налаживания межкультурной коммуникацииru_RU
Appears in Collections:BACHELOR STUDIES

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Belya_007dapdf.pdfArticle1,76 MBAdobe PDFView/Open
reviewSV_RECENZIYA_Belya.docxReviewRev16,38 kBMicrosoft Word XMLView/Open
reviewSV_st001109_Careva_Anna_Vladislavovna_(supervisor)(Ru).txtReviewSV8,29 kBTextView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.