Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11701/32215
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorКоршунов Всеволод Вячеславовичru_RU
dc.contributor.advisorKorsunov Vsevolod Vaceslavovicen_GB
dc.contributor.authorВерхоглядов Илья Кирилловичru_RU
dc.contributor.authorVerhogladov Ila Kirillovicen_GB
dc.contributor.editorДвинятина Жамила Рузмаматовнаru_RU
dc.contributor.editorDvinatina Zamila Ruzmamatovnaen_GB
dc.date.accessioned2021-08-07T09:10:56Z-
dc.date.available2021-08-07T09:10:56Z-
dc.date.issued2021
dc.identifier.other043146en_GB
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11701/32215-
dc.description.abstractАктуальность темы исследования: искать аналоги именно джойсовской техники в кино — это, на наш взгляд, еще нерешенная теоретическая задача. Кроме того, мы убеждены, что ориентация на литературный поток сознания может поспособствовать радикальному обновлению киноязыка, поэтому наше исследование имеет и практическую значимость. Методы исследования: в ходе работы применяются такие методы, как сравнительно-исторический, а также нарративный анализ. Объект и предмет исследования: объектом нашего исследования будет выступать репрезентация сознания в кино, а предметом — сходства этой репрезентации с литературным потоком сознания. Цель настоящего исследования — найти аналоги джойсовского потока сознания в кино и понять, до какой степени прием поддается переносу на экран. Задачи: • определить структурные признаки исследуемой техники; • установить, в чем исследуемый прием схож и различен сравнительно с опытами европейского киноавангарда — это поможет понять, как должен выглядеть прием на экране; • выявить, в чем эстетическая значимость потока сознания относительно других форм репрезентации психического опыта (внутренний монолог, развернутый флешбэк и образ-греза и т.д.); • проанализировав ряд художественных фильмов, сформулировать, в чем новизна исследуемой техники и какие потери она понесет при ее транспозиции из одного медиума в другой. Эмпирическую базу исследования составляют фильмы (отечественные и зарубежные, давние и современные, массовые и авторские), которые визуализируют сознание героя. Основное внимание сосредоточено на трех картинах, которые, с нашей точки зрения, наиболее эффективно адаптируют прием Джойса под экран (хотя и делают это по-разному): «Война окончена» Алена Рене, «Обретенное время» Рауля Руиса, «Вход в пустоту» Гаспара Ноэ. Структура работы: исследование состоит из введения, двух глав, заключения, списка научной литературы и алфавитного указателя фильмов.  ru_RU
dc.description.abstractRelevance of the research: searching for analogues of Joycean stream of consciousness in cinema seems to be an unsolved scientific issue. Besides, we are convinced that orientation on literary stream of consciousness may greatly contribute in renewal of cinematic language, that is why our research has a practical importance as well. Research methods include a comparative-historical method and narrative analysis. Object and subject of research: object of the research is representation of consciousness in cinema, while subject is affinities between this representation and literary stream of consciousness. The aim of the research: the aim of the research is to find analogues of Joycean stream of consciousness in cinema and to define to what extent this technique is adaptable to a screen. The goals are: • to define structural features of the analyzed technique; • to establish what similarities and differences the analyzed technique has comparing to the works of European vanguard cinema — it will help to understand better how this technique must look like on a screen; • to figure out esthetic significance of stream of consciousness comparing to the other forms of mental experience representation (interior monologue, detailed flashbacks and dreams, etc.); • after analyzing chosen films to formulate what is the novelty of the considered technique and how it will change after its transposition from one medium into another. Empirical base of the research comprises films (domestic and foreign, old and new, mass films and art films) that visualize consciousness of a character. We are mainly focused on three pictures which, from our perspective, most effectively adapt Joycean technique to a screen (doing it differently though): 'War Is Over' by Alain Resnais, 'Le Temps Retrouvé' by Raúl Ruiz, 'Enter the Void' by Gaspar Noé. Graduation work's structure: the research consists of introduction, two chapters, conclusion, the list of scientific literature and the alphabetic list of films.en_GB
dc.language.isoru
dc.subjectпоток сознанияru_RU
dc.subjectвнутренний монологru_RU
dc.subjectкороткий монтажru_RU
dc.subjectассоциация восприятийru_RU
dc.subjectмонтаж по доминантамru_RU
dc.subjectфокализацияru_RU
dc.subjectstream of consciousnessen_GB
dc.subjectinterior monologueen_GB
dc.subjectshort montageen_GB
dc.subjectassociation of perceptionsen_GB
dc.subjectmontage by dominantsen_GB
dc.subjectfocalizationen_GB
dc.titleStream of Consciousness as a Cinematic Toolen_GB
dc.title.alternativeПоток сознания как кинематографический приемru_RU
Appears in Collections:MASTER'S STUDIES

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Verhogladov_I.K._Dissertacia.pdfArticle683,21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.