Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11701/2163
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorChezhina, Juliaen_GB
dc.contributor.authorЧежина, Ю.И.ru_RU
dc.contributor.editorMaltseva, Svetlana V.en_GB
dc.contributor.editorStanyukovich-Denisova, Ekaterina Yu.en_GB
dc.contributor.editorZakharova, Anna V.en_GB
dc.contributor.editorМальцева, С.В.ru_RU
dc.contributor.editorСтанюкович-Денисова, Е.Ю.ru_RU
dc.contributor.editorЗахарова, А.В.ru_RU
dc.date.accessioned2016-05-01T15:42:54Z-
dc.date.available2016-05-01T15:42:54Z-
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationJulia Chezhina. The History of the Horse: Interpreting the Classical Idea in Bartolomeo Rastrelli’s Equestrian Monument to Peter the Great. Actual Problems of Theory and History of Art: Collection of articles. Vol. 5. Eds: Svetlana V. Maltseva, Ekaterina Yu. Stanyukovich-Denisova, Anna V. Zakharova. St. Petersburg, NP-Print Publ., 2015, pp. 513–518. ISSN 2312-2129. http://dx.doi.org/10.18688/aa155-6-56en_GB
dc.identifier.citationЧежина Ю. И. История лошади: интерпретация античной идеи в конном монументе Петру I работы Б.-К. Растрелли // Актуальные проблемы теории и истории искусства: сб. науч. статей. Вып. 5. / Под ред. С.В. Мальцевой, Е.Ю. Станюкович-Денисовой, А.В. Захаровой. – СПб.: НП-Принт, 2015. С. 513–518. ISSN 2312-2129. http://dx.doi.org/10.18688/aa155-6-56ru_RU
dc.identifier.issn2312-2129
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.18688/aa155-6-56
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11701/2163-
dc.description.abstractThe article describes the evolution of the idea underlying the first equestrian monument in Russia — the statue of Peter the Great on horseback by Bartolomeo Carlo Rastrelli. The author appeals to recent studies in the history of its creation and gives her own view of the well-known sculpture, focusing on the figure of the horse. A marble statue of a horse on a high pedestal found by Sergey Androsov in a private collection in France appeared to be a missing link in the history of Rastrelli’s monument. In Russia this sculpture made by an Italian master Pietro Baratta for a long time was thought to be lost. The statue represents the “Campidoglio horse of Marcus Aurelius from Rome”. It was specially commissioned by Peter I as a pattern for Rastrelli to work on the equestrian monument that was significant for the Emperor because of its conceptual meaning. The author of the article analyses the changes of the horses’ proportions and traits, and the details of horse trappings in every subsequent replica, paying much attention to some aspects that have never been mentioned before. Thus, she traces the consequent transformations in the interpretation of the equestrian statue’s image: from the Roman monument to the monumental sculpture of the Petrine era.en_GB
dc.description.abstractСтатья посвящена исследованию эволюции творческого замысла Б.-К. Растрелли в процессе многолетней работы над памятником Петру I — первым конным монументом в России, имевшим концептуальное значение. Автор предлагает новый взгляд на знаменитое произведение, привлекая недавно опубликованные материалы и акцентируя внимание на фигуре лошади. Введенная в научный оборот С. О. Андросовым небольшая мраморная статуя коня на постаменте, находящаяся в частном собрании во Франции и долгое время считавшаяся в России утраченной, оказалась важным недостающим звеном в истории создания конного монумента Петру I. Скульптура, исполненная итальянским мастером П. Баратта, была специально заказана государем как копия с римского памятника императору Марку Аврелию, чтобы служить образцом для Растрелли. Анализируя изменение пропорций и статей лошади, а также деталей конской амуниции в каждом новом воспроизведении фигуры коня, автор восстанавливает последовательные трансформации образного строя конной статуи от античного оригинала до монументальной пластики Петровской эпохи.ru_RU
dc.language.isoru
dc.publisherNP-Printen_GB
dc.publisherНП-Принтru_RU
dc.relation.ispartofseriesActual Problems of Theory and History of Art: Collection of articles. Vol. 5.en_GB
dc.relation.ispartofseriesАктуальные проблемы теории и истории искусства: сб. науч. статей. Вып. 5.ru_RU
dc.subjectRussian art of the 18th centuryen_GB
dc.subjectsculptureen_GB
dc.subjectequestrian statueen_GB
dc.subjectRossicaen_GB
dc.subjectBartolomeo Carlo Rastrellien_GB
dc.subjectmonument to Peter the Greaten_GB
dc.subjectstatue of Marcus Aureliusen_GB
dc.subjectPietro Barattaen_GB
dc.subjectрусское искусство XVIII в.ru_RU
dc.subjectскульптураru_RU
dc.subjectконный монументru_RU
dc.subjectроссикаru_RU
dc.subjectБ.-К. Растреллиru_RU
dc.subjectпамятник Петру Iru_RU
dc.subjectстатуя Марка Аврелияru_RU
dc.subjectП. Бараттаru_RU
dc.titleThe History of the Horse: Interpreting the Classical Idea in Bartolomeo Rastrelli’s Equestrian Monument to Peter the Greaten_GB
dc.title.alternativeИстория лошади: интерпретация античной идеи в конном монументе Петру I работы Б.-К. Растреллиru_RU
dc.typeArticleen_GB
Appears in Collections:Articles

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58-Chezhina.pdfArticle151,88 kBAdobe PDFView/Open
cover2015.jpgCover71,95 kBJPEGThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.