Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11701/12916
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorЛурье Павел Борисовичru_RU
dc.contributor.authorЛо Цзяянru_RU
dc.contributor.authorLuo Jiayangen_GB
dc.contributor.editorСултанов Турсун Икрамовичru_RU
dc.contributor.editorSultanov Tursun Ikrаmovichen_GB
dc.date.accessioned2018-07-26T15:22:12Z-
dc.date.available2018-07-26T15:22:12Z-
dc.date.issued2018
dc.identifier.other059335en_GB
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11701/12916-
dc.description.abstractАннотация к магистерской диссертации Ло Цзяяна на тему «Великий Шёлковый Путь: историко-культурный обзор» Магистерская диссертация посвящена изучению культуры, главным образом, искусства и в небольшой степени истории на отрезке Шёлкового Пути от Китая до Средней Азии в средневековье. Целью работы является рассмотрение и пересмотр ряда вопросов о коммуникации в искусстве и культурным взаимодействии между Китаем и Средней Азией, прежде всего, Согдом. В первой главе с точки зрения историографии мы рассматриваем описания о Согде в китайских анналах, включая ряда топонимик, местоположения и представление о Согде древнего Китая отчасти с помощью лингвистики. Глава 2 посвящена искусству Согде в Китае. В первом разделе этой главы мы рассматриваем погребения согдийцев на севере Китая, откуда найдены погребальные ложа и саркофаги с барельефами или изображениями на темы повседневной жизни согдийцев и их религиозных обрядов. Во второй рассказывается об изображениях согдийцев, иконографии согдийских божеств и зооморфным орнаменте на основе сопоставления найденных памятников в Китае с их прототипами в Средней Азии. В третьем мы рассматриваем проникновение и распространение узора «сасанидских» перлов в Китае. В третьей голове мы обсуждаем взаимосвязи искусства Средней Азии и Китая. В первом разделе этой главы ориентируется на миграцию согдийских художников в Китай, и проблематику их манера и жанра. Во второй мы анализируем взаимосвязи согдийского серебра и танской торевтики, особое внимание уделено на сопоставительный анализ. Теоретическую базу работы составляют исследования по истории, искусству и культуре Средней Азии, главным образом, труды В. А. Лившица, Б. И. Маршака и Жун Синьцзяна. Сопоставительный анализ мы проводим на основе памятников и документов широко найденных из Средней Азии и с севера Китая, также на основе исследований о согдийских живописях (G. Azarpay, 1981; Б. И. Маршак, 1999; Н. В. Дьяконова, 1967), согдийских погребениях расположенных на севере Китая (Б. И. Маршак, 2000; J. Lerner, 1995; Цзян Боцинь, 2004, Wertmann, 2015) и согдийским серебре (Б. И. Маршак, 1971; Ци Дунфан, 1999 и т. д.). В данной работе внимание особо сосредоточено на сопоставлении и соединении достижений западного и восточного изучения. Работа показала, что ещё со времён династии Хань существовала связь Китая и Средней Азии по Шёлковому Пути. Из-за арабской экспансии начиная с VIII в. масс согдийских диаспор переселила в Китай, одновременно стимулировано взаимосвязь и взаимодействие Китая и Согда во многих отношениях, о которых засвидетельствуют нынешние памятники всех видов искусства, носящие отчётливый заимствованный колорит.ru_RU
dc.description.abstractSummary of Master’s Thesis of Luo Jiayang on “The Great Silk Road: Historical and Cultural Overview” This master’s thesis is devoted to study of culture, primarily the art of a section of Silk Road from China to Central Asia in medieval times, and to a small extent, its history as well. The work mainly focuses on review and research on several problems of communication and interaction in spheres of art and culture between China and Central Asia, mainly, China and Sogdiana. In chapter I, with the help of historiography and partly linguistics, we trace historical records of Sogdiana in the annals of China, including its geographical descriptions, a series of toponyms in Chinese calque, and the concept of Sogdiana in ancient China. Chapter II is devoted to Sogdian art in China. Section 1 focuses on Sogdian funerary art in northern China, whence a lot of coffin platforms and sarcophaguses with bas-relief and images in themes on Sogdian daily life and their rituals have been found. Section 2 considers questions of the images of Sogdian figures, iconography of Sogdian gods and zoomorphic ornament based on the comparison between the monuments found in China and their prototypes in Central Asia. Then in section 3, it discusses a question of infiltration and proliferation of the pattern “Sasanian pearls” in China. Chapter 3 is devoted to the art interconnection between China and Central Asia. Section 1 of this chapter makes a research on immigrant Sogdian artists in China and the problem of their manner and genre. In section 2, we attempt to make a deep comparative analysis on interconnection and mutual influence between Sogdian silver and Tang’s metalwork. This paper finds its theoretical basis in several academic works on history, art and cultural of Central Asia, mainly such as the works of V.A. Livschits, B.I. Marshak and Rong Xinjiang to name a few. Moreover, the comparative analysis in this paper relies on ancient monuments and documents widely found in Central Asia and northern China, as well as on some of the emarkable works on Sogdian painting (G. Azarpay, 1981; B.I. Marshak, 1999; N.V. D'yakonova, 1967), Sogdian tombs in China (B.I. Marshark, 2000; J. Lerner, 1995; Jiang Boqin, 2004; P. Wertmann, 2015) and Sogdian silver (B.I. Marshak, 1971; Qi Dongfang, 1999). In general, with particular effort, this paper focuses on the comparison and combination of knowledge both of the West and the East. The research is expected to show that as early as Han dynasty there was communication between China and Central Asia through Silk Road. Due to the Arabic expansion at the beginning of the 8th century, massive Sogdian diaspora flocked into China. This consequently stimulated the interconnection and interaction between China and Sogdiana in every direction, which is witnessed by a large number of extant art monuments in a strongly syncretic and exotic (in eyes of Chinese people) style.en_GB
dc.language.isoru
dc.subjectШёлковый путьru_RU
dc.subjectСогдru_RU
dc.subjectКитайru_RU
dc.subjectискусствоru_RU
dc.subjectкультурная коммуникацияru_RU
dc.subjectSilk Roaden_GB
dc.subjectSogdianaen_GB
dc.subjectChinaen_GB
dc.subjectarten_GB
dc.subjectcultural communicationen_GB
dc.titleThe Great Silk Road: A historical cultural surveyen_GB
dc.title.alternativeВеликий Шелковый Путь: историко-культурный обзорru_RU
Appears in Collections:MASTER'S STUDIES

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VKR.pdfArticle5,66 MBAdobe PDFView/Open
reviewSV_Luo_review_Lo_Czyayan.docxReviewRev19,53 kBMicrosoft Word XMLView/Open
reviewSV_st003451_Sultanov_Tursun_Ikramovich_(supervisor)(Ru).txtReviewSV9,26 kBTextView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.