Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11701/12758
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorЦейтина Галина Прокофьевнаru_RU
dc.contributor.authorРоон Мария Викторовнаru_RU
dc.contributor.authorRoon Mariiaen_GB
dc.contributor.editorМироненко Ирина Анатольевнаru_RU
dc.contributor.editorMironenko Irina Аnаtolevnаen_GB
dc.date.accessioned2018-07-26T15:18:48Z-
dc.date.available2018-07-26T15:18:48Z-
dc.date.issued2018
dc.identifier.other058381en_GB
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11701/12758-
dc.description.abstractДля изучения особенностей мотивационно-ценностной сферы личности студентов, избирающих дефектологические специальности, было проведено исследование, в котором приняли участие 74 студента факультета дефектологии и социальной работы ЛГУ им. А.С. Пушкина. Изучались: особенности смысложизненных и ценностных ориентаций студентов-дефектологов (тест "Смысложизненные ориентации" и методика "Морфологический тест жизненных ценностей"), особенности мотивации учебно-профессиональной деятельности (методика изучения мотивов учебной деятельности студентов в модификации А.А. Реана, В.А. Якунина) и карьерных ориентаций (методика "Якоря карьеры"), особенности представлений о будущей профессии студентов дефектологических факультетов (методика "Личностный семантический дифференциал", авторский опросник). Для обработки результатов использовались методы математической статистики: однофакторный дисперсионный анализ (One-Way ANOVA) с помощью апостериорного критерия критерия Бонферрони; коэффициент корреляции Пирсона. Результаты исследования показали, что в мотивационно-ценностной сфере личности студентов-дефектологов, преобладают ценности духовно-нравственной и альтруистической направленности, доминируют внутренние мотивы над внешними. У студентов разных курсов обучения наблюдаются различия в мотивационно-ценностной сфере личности, прежде всего в отношении мотивации будущей профессиональной деятельности, в основе которых всё более полное представление о профессии и своей будущей профессиональной деятельности в ходе обучения.ru_RU
dc.description.abstractTo study the features of the motivational and value sphere or the personality of he students who choose defectology specialties, a study was conducted in which 74 students of the Faculty of Defectology and Social Work of Leningrad State University took part. A.S. Pushkin. We studied: the peculiarities of the meaningful and valuable orientations of students-defectologists (the test "Smyslozhiznennye orientation" and the methodology "Morphological test of life values"), the features of motivation of educational and professional activity (the method of studying the motives of students' academic activity in the modification of A.A. Rean, V.A. Yakunina) and career orientations (the technique of "Career Anchor"), the features of the ideas about the future profession of students of defectology faculties (the "Personal Semantic Differential" technique, the author's op Hosnik). To process the results, mathematical statistics methods were used: one-way ANOVA using the Bonferroni a posteriori criterion; coefficient of Pearson correlation. The results of the research showed that in the motivational and value sphere of the personality of students-defectologists, the values of a spiritually-moral and altruistic orientation prevail, internal motives over external motives dominate. Students of different courses of study have differences in the motivational and value sphere of the individual, especially in relation to the motivation of future professional activity, which is based on an increasingly complete picture of the profession and its future professional activity in the course of training.en_GB
dc.language.isoru
dc.subjectМотивационно-ценностная сфера личностиru_RU
dc.subjectстуденты-дефектологиru_RU
dc.subjectсмысложизненные ориентацииru_RU
dc.subjectценностные ориентацииru_RU
dc.subjectмотивы учебной деятельностиru_RU
dc.subjectкарьерные ориентацииru_RU
dc.subjectпредставления о профессииru_RU
dc.subjectmotivational-value sphere of personalityen_GB
dc.subjectstudents-defectologistsen_GB
dc.subjectmeaningful orientationsen_GB
dc.subjectvalue orientationsen_GB
dc.subjectmotives of educational activityen_GB
dc.subjectcareer orientationsen_GB
dc.subjectideas about the professionen_GB
dc.titleCharacteristics of motivational sphere and value systems of students-defectologistsen_GB
dc.title.alternativeОсобенности мотивационно-ценностной сферы студентов, избирающих дефектологические специальностиru_RU
Appears in Collections:MASTER'S STUDIES

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Magisterskaya_dissertaciya__Roon_Mariya.docxArticle1,67 MBMicrosoft Word XMLView/Open
reviewSV_OTZYV1Roon_Mariya__magistr.docxReviewRev15,11 kBMicrosoft Word XMLView/Open
reviewSV_st900536_Mironenko_Irina_Anatolevna_(supervisor)(Ru).txtReviewSV9,9 kBTextView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.